REPORT SOL - TEACHERS PROGRAMME

Utorok 18.6.2013

Prikladám hlásenie z prvého dňa zahraničného pobytu Vzdelávania učiteľov a žiakov CLIL vo Veľkej Británii, zo dňa 18.6.2013.

Po zhromaždení učiteľov a žiakov pred budovou školy na Hradnej ulici 22 v Nových Zámkoch v raňajších hodinách sa účastníci presunuli autobusom na viedenské letisko Schwechat, odkiaľ mali naplánovaný odlet v čase 7:40 hod Britskými Aerolíniami, s príletom na londýnske letisko Heathrow, terminál číslo 3 v čase 9:05 miestneho času. Odtiaľ, po zhromaždení žiakov aj učiteľov a vybavení batožinových náležitostí, účastníci prešli na parkovisko, odkiaľ sa autobusovou prepravou zabezpečenou zo vzdelávacej inštitúcie SOL presunuli z letiska Londýn-Heathrow  do cieľového mesta Barnstaple v severnom Devone.

Približne v polovici cesty bola hodinová vzdelávacia prestávka za účelom prehliadky historického mesta Salisbury a hodinová návšteva historického miesta Stonehenge so sprievodcom. Vyučujúci aj žiaci sa počas nasledujúcich dní, ale aj neskôr pri spracovaní výstupov z pobytu, budú môcť k uvedeným, vypočutým a zažitým skutočnostiam a skúsenostiam vrátiť v rámci ďalšej výchovno-vzdelávacej činnosti.

Následne po ukončení prehliadky aj s podrobným odborným výkladom sa skupina presunula autobusom na miesto určenia do mesta Barnstaple, kde na parkovisku pred SOL organizáciou si prišli hosťujúce rodiny autami vyzdvihnúť žiakov aj učiteľov v termíne o 18:30 hod. miestneho času.

Po privítaní riaditeľom školy, pánom Grenvillom a stručnom oboznámení plánovaného postupu, sa rodiny s hosťujúcimi presunuli do svojich  domov, kde pokračovali s ubytovávaním a večernými aktivitami, vrátane večere a zoznamovania sa s podmienkami činnosti na obdobie ďalších dvoch týždňov.

V priebehu celej cesty sa vyskytol iba jeden menší problém so žalúdočnou nevoľnosťou u jedného zo žiakov. Uvedené skutočnosti riešil pedagogický dozor ihneď od začiatku ich vzniku  následne aj hosťujúca rodina prebrala žiaka so všetkými „ rodičovskými “ záväzkami vrátane lekárskej prehliadky.

Dňa 19.6.2013 bol už menovaný žiak v poriadku a správnym postupom sa podarilo predísť vážnejším komplikáciám.

Koordinátorka a garant projektu, pani Korpádiová, poskytuje aj obrazový a dokumentačný materiál z celého pobytu.

Fotogaléria TU

Streda 19.6.2013

Začiatok vyučovania bol o 8:40 a výučba trvala do 12:15 / UNPLUGGED hodina s Matt-om  ( s jednou prestávkou na čaj )

Programom bolo zoznamovanie sa a „ ice-breakers “ s Mattom, išlo o navodenie atmosféry kde je každému jasné kto je ten druhý a komunikácia bola odstupňovaná podľa úrovne znalostí angličtiny, keďže skupina je nehomogénna.

Aktivity, na ktoré sme sa zamerali boli nasledovné:

Matt s popisom Devonu ako regiónu s bohatou históriou, prepojenie na historické fakty o Veľkej Británii a v rámci medzipredmetových vzťahov sa jednalo o prepojenie anglického jazyka s dejepisom, metodicky spracované na formát vytvorenia dotazníka a odpovedí, formou T/F, Y/N questions a tiež otvorené otázky .

Neskôr to boli cvičenia zamerané na aktivity, ktoré vyučujúci radi vykonávajú vo svojom voľnom čase, zhrnutie 5 činností, ktoré sa spájajú s každým z účastníkov a následné prepojenie na zvyky a voľnočasové aktivity v Británii ( interkultúrne prepojenie a zároveň náväznosť na jednu z nosných tém v anglickom jazyku – moje záľuby a voľný čas )

Nasledovali aktivity ako „Nájdi niekoho, kto.... na precvičovanie otázok a odpovedí v predprítomnom čase a vyvodenie sumáru, aký počet ľudí sa čím zaoberá, porovnávanie výsledkov pracovného hárku s údajmi ako je to v Británii s podobnými aktivitami a v akom veku ľudia menia svoje voľnočasové činnosti.

Ďalšou súčasťou tém bolo aj stravovanie –  obed, ktorý účastníci mali bol podkladom pre definovanie stravovacích zvyklostí a odlišností dvoch kultúr, a odlišnosti v oboch krajinách. Účastníci tiež porovnávali jedlá, ktoré už skúsili v hostiteľských rodinách a porovnávali typické jedlá na raňajky, obed a večeru v oboch krajinách.

Neoddeliteľnou súčasťou hodín bol aj praktický nácvik fráz a zručností, ktoré sa v hostiteľských rodinách  dajú aplikovať pri dorozumievaní a pri každodenných činnostiach – prirodzene tak, ako ich účastníci aplikujú aj v domácom prostredí v materinskom jazyku.

Nácvik zdvorilostných fráz ako napr: Can I have ...., Could I have ...., Can you... please?

Obedňajšia prestávka

12:45 – 13:30 – v poobedňajších hodinách sa výučba presunula do Barnstaple History Museum, kde na základe sprievodcovho komentára mali účastníci za cieľ spracovať interaktívno-zážitkovou formou historické údaje a fakty, v závislosti od ich výberu. Práca účastníkov individuálna a vo dvojiciach.

13:30 – 15:00 – Prehliadka mesta s lektormi  Timom a Tomom, prepojenie s predmetom geografia a história, s cieľom ukázať pohľad na miesto kde žijeme trocha iným, netradičným spôsobom. Najvýznamnejšie miesta sú súčasťou fotodokumentácie.

15:00 – 17:00 – Po prehliadke nasledovala krátka prestávka pri radnici a potom mali účastníci za úlohu doplniť, na základe spomínaných faktov a údajov dotazník, kde bol hlavný dôraz kladený na vyvodenie faktov z počutého textu – odborného výkladu sprievodcov .

17:30 – v tomto čase si hostiteľské rodiny začali účastníkov preberať na mieste určenia v priestoroch školy a po krátkom presune do hostiteľských rodín sa pokračovalo v programe priamou účasťou individuálne v rodinách.

Večera v rodinách

19:30 – po zadaní úloh z výučby majú účastníci za úlohu podobným spôsobom, ako im bolo v škole predstavené, zistiť čo najviac údajov o hostiteľskej rodine a postupovať podľa vopred určeného návodu ( task based conversation practice )

Fotogaléria TU

Štvrtok 20.6.2013

Doobedňajšia výučba prebiehala podobne ako počas predchádzajúceho dňa v čase od 8:40 do 12:15 / UNPLUGGED s Mattom, neskôr s Timom a Tomom (1 prestávka na čaj )

Aktivity, ktoré boli vo výučbe na CLIL metódu zamerané, boli nasledovné:

1) V skupinách a vo dvojiciach sa reálie, ktoré účastníci zistili od hostiteľských rodín a ich príslušníkov, spracované v písomnom aj elektronickom formáte, použili počas výučby k prezentácii skutočností. Prvky spoločných znakov a prienikové znaky boli predmetom rozhovorov či už u učiteľov alebo v samostatnej skupine žiakov.

2) Slovná zásoba sa obohacovala použitím vhodného materiálu na elektronickej báze alebo aj v printovej verzii, za účelom rozširovania slovnej zásoby v danej oblasti. V prvom rade je to téma rodina, kultúrne odlišnosti a spoločné fenomény, následne kultúrne dedičstvo a z toho vyplývajúce ponímanie miesta, kde hosťujúce rodiny žijú.

3) V súvislosti s témou ochrany životného prostredia bola navodená situácia – Návšteva pobrežia Atlantického oceánu, kam sa vyučujúci a aj žiaci v neskorších hodinách presunú na prácu do terénu. Zhrnutie prehľadu živočíchov a rastlín, nachádzajúcich sa v danej oblasti bola témou druhej časti prípravy.

4)  Z historického hľadiska lektor Matt pripravil vyučujúcich a v dvoch skupinách učitelia/lektori pripravili aj žiakov na neskorší výlet do mestečka Woolacombe, ktoré zohralo významnú rolu v časoch druhej svetovej vojny. Poskytnutím rozšírených a podrobných informácií o danej lokalite a prepojením na prezentáciu na interaktívnej tabuli sa mali účastníci možnosť vopred pripraviť na oblasť, na ktorú sa chystajú zamerať sa. Podľa modelu „task based learning“ boli účastníkom poskytnuté pracovné hárky, kde sa informácie o znalostiach, zatiaľ len teoretických, overovali kvázi testovou formou. Podklady pre vyučujúcich sú pripravené vo výstupných formátoch Powerpoint a Pdf pre ich následné zúžitkovanie počas ich práce po návrate na domovskú školu, resp.na hosťujúcej základnej škole je možné na uvedené fakty nadviazať.

5) 12:15 – 12:45 Obedňajšia prestávka bola v uvedenom čase pre všetkých účastníkov

6) 12:45 –17:00 v uvedenom čase sa výučba presunula do terénu a prostredníctvom odborného sprievodcovského výkladu sa teoreticky získané informácie utvrdzovali priamo na miestach, ktoré znamenali významnú súčasť histórie počas druhej svetovej vojny. Foto dokumentačný a video materiál zo spomenutých miest je súčasťou príloh.

Približne od 18:00 hodiny si hostiteľské rodiny vyzdvihli účastníkov, ktorí majú za úlohu po večeri s členmi rodín prebrať niektoré fakty a z uvedeného zistiť, nakoľko je história súčasťou života miestnych obyvateľov.

Fotogaléria TU

Piatok 21.6.2013

1)      O 8:45 boli účastníci stretli na miestnej škole a autobusom boli presunutý na doobedňajšie aktivity súvisiace s návštevou najdlhšej rybárskej dediny na pobreží Atlantického oceánu – Combe Martin. Počas prehliadky mesta, spojenej s výkladom sprievodcu sa účastníci zamerali na zbieranie faktov a informácií o danej lokalite a uvedené údaje boli určené na následné spracovanie do kvízovej podoby počas presunu na ďalšie miesto – Ilfracombe, taktiež prístavné mesto so slávnou promenádou so sochárskou tvorbou jedného z najznámejších súčasníkov  Damiena Hursta. Jeho moderná tvorba pod názvom Verity ( pravda ) je kontroverzným námetom mnohých diskusií. Táto socha, ale aj mnohé ďalšie fakty, ktoré účastníci pozorovali počas doobedňajšej exkurzie, boli podkladom poobedňajšieho pokračovania výučby v triede v priestoroch učební centra SOL v Barnstaple s Mattom, neskôr s Josiephine , Fredom a Rikim – učiteľmi na miestnej základnej a strednej škole.

 Aktivity, ktoré boli vo výučbe na CLIL metódu zamerané, boli nasledovné:

-   Zhrnutie a zopakovanie slovnej zásoby, precvičenie a argumentáciu všetkých sporných a nejasných bodov, ktoré boli počas doobedia nimi pozorované. Témy sa týkali prírodopisu, geografie, histórie, umenia, architektúry.

- Slovná zásoba sa obohacovala použitím vhodného materiálu na elektronickej báze alebo aj v printovej verzii, za účelom rozširovania slovnej zásoby v danej oblasti. V prvom rade je to téma rodina, kultúrne odlišnosti a spoločné fenomény, následne kultúrne dedičstvo a z toho vyplývajúce ponímanie miesta, kde účastníci a ich hostiteľské rodiny žijú.

- Návšteva samotného pobrežia Atlantického oceánu, vyústila do zhrnutie prehľadu živočíchov a rastlín, nachádzajúcich sa v danej oblasti a tiež sa diskutovalo v tejto súvislosti na tému ochrany životného prostredia.

       15:30 – 17:30 pokračovalo vyučovanie s Josiephine, Fredom a Rikim – učiteľmi na miestnej základnej a strednej škole. V rámci prípravy na pozorovanie vyučovania v miestnych školách v ďalšom týždni bola v rámci rôznych aktivít zopakovaná slovná zásoba z témy škola, školský systém, organizácia školy a vyučovania v GB a na Slovensku. V menších skupinkách podľa profesijného zamerania učiteľov sa pripravovali na pozorovanie vyučovacích hodín, spracoval sa podrobný harmonogram. Každý účastník dostal finálnu verziu rozpisu naplánovaných hodín s menami učiteľov, ktorí budú dohliadať na účastníkov v školách, mapku s označením miesta škôl, autobusový cestovný poriadok.

        17:30 Po krátkom oboznámení sa s programom na víkend sa účastníci rozišli so svojimi hostiteľskými rodinami domov.

Fotogaléria TU

Sobota 22.6.2013

Počas individuálneho doobedňajšieho programu pre účastníkov, ktorých úlohou bolo, na základe zozbieraných informácií a faktov, vytvoriť súhrn v elektronickom formáte a chronologicky usporiadať tak, aby si následne z uvedených informácií vedeli vytvoriť podkladový materiál či už k príprave na vyučovaciu hodinu alebo na iný typ práce, súvisiacej s uvedeným pobytom.

Účastníci mali k dispozícii aj priestory SOL v centre mesta Barnstaple, kde sa mali najneskôr o 13:00 zhromaždiť a lektorský tím si ich podelil do skupín, podľa predbežného záujmu o divadelné predstavenia, ktorých festival sa  v danom termíne v meste Barnstaple odohráva.

13:00 – prebehlo stretnutie a s lektormi sa urobil predbežný rozbor jednotlivých divadelných predstavení, ktoré mali účastníci možnosť vzhliadnuť.

14:30 – 17:30 – účasť na dvoch divadelných predstavenia podľa vlastného výberu. Podujatie nesie názov „ the Fringe Theatre Festival in Barnstaple“

Následne po ukončení druhého predstavenia si hosťujúce rodiny vyzdvihli účastníkov a pokračovali voľným programom v jednotlivých rodinách aj počas nasledujúceho dňa, v nedeľu.

Nedeľa 23.6.2013

Mnohé hostiteľské rodiny zorganizovali návštevu ďalších miest v Devone pre našich učiteľov. Tieto miesta sú dôležité z historického, alebo geografického hľadiska. Učitelia, účastníci vzdelávania si z týchto návštev tvoria fotodokumentáciu, zhromažďujú textové doplnky, ktoré využijú vo vyučovaní na škole v Nových Zámkoch v budúcom školskom roku.

24.6.2013 - Pondelok

9:00 – 15:30 – Návšteva a účasť na vyučovaní na miestnych základných školách Pilton, Pilton Bluecoat a Braunton Caen – predbežný rozvrh:

Po dohode s vedením miestnych základných škôl boli v zozname uvedení účastníci prevedení po priestoroch školy v sprievode miestneho učiteľa a po krátkom úvode o histórii a fungovaní školy im bol poskytnutý harmonogram jednotlivých tried a vyučovacích hodín, na ktorých sa zúčastnia v priebehu týždňa. Na základe požiadaviek účastníkov boli urobené ešte menšie úpravy v rozvrhu, aby pozorované hodiny ladili so zameraním každého účastníka. Ide o prírodovedné predmety ako matematika, fyzika, chémia, biológia, geografia, ale aj výchovné   a humanitné predmety, ako telesná výchova, hudobná výchova, výtvarná výchova, dejepis, IT a samozrejme aj hodiny angličtiny, či iných cudzích jazykov.

Účastníci dostali inštrukcie, aby si počas vyučovania značili priebeh jednotlivých hodín a po ukončení vyučovania sa každý deň o 16:30 stretne celá skupina so školiteľmi Mattom Fredom a Markom, kde v rámci reflexie a spätnej väzby sa účastníci vyjadria k obsahovej, formálnej a metodickej stránke vyučovania, a zároveň porovnajú odlišnosti, prípadne podobnosti z vyučovacieho procesu na Slovensku.

Fotogaléria TU

Utorok 25.6.2013

 O 8:30 sa účastníci opäť stretli na miestnych školách podľa harmonogramu rozdelenia SOL a program pobytu ďalšieho dňa je podobný ako predošlý deň. Od 8:30 prebiehali aktivity, ktoré boli zamerané na CLIL metódu.

Vyučujúci aj žiaci, nezávisle od seba, boli podelení do tried na Pilton Community College ( viac info v angličtine nájdete na www.piltoncollege.co.org ), na Pilton Bluecoat Junior School (viac info na www.piltonbluecoat.devon.sch.uk ) a na Braunton Caen  Community Primary School ( viac info na www.braunton-caen-primary.devon.sch.uk ), kde sa ich opäť ujali vyučujúci John Davies, Paul Mulligan a Jeremy Cooper, a na základe záujmu o jednotlivé predmety boli účastníci rozdelení na skupiny podľa predmetov a rozvrhu hodín: dejepis, prírodné vedy, fyzika, geografia, matematika, literatúra, nemecký jazyk, anglický jazyk, telesná výchova, výtvarná výchova, hudobná výchova, výpočtová technika. Na základe požiadaviek účastníkov boli urobené ešte menšie úpravy v rozvrhu, aby pozorované hodiny ladili so zameraním každého účastníka.

Návšteva a pobyt na vyučovaní v miestnych školách je pre účastníkov kľúčovým faktorom splnenia podmienok vzdelávania v oblasti metódy výučby CLIL, ktorá bude následne aplikovaná na domovskej škole.

Účastníci si mali možnosť pozrieť ako prebiehajú jednotlivé hodiny, metódy vyučovania, diskutovať s nimi o výhodách, prípadne nevýhodách jednotlivých metód, ktoré ich kolegovia v zahraničí používajú, pozrieť a požičať si učebnice a nadviazať s nimi dlhodobú spoluprácu výmenou kontaktov, ktorá by mohla byť rozvíjaná aj následne po ukončení projektu a samotného pobytu.

Účastníci pokračovali v zaznamenávaní priebehu jednotlivých hodín počas vyučovania, a po ukončení vyučovania sa o 16:30 celá skupina opäť stretla so školiteľmi Mattom, Fredom a Markom, kde sa v rámci reflexie a spätnej väzby vyjadrili k obsahovej, formálnej a metodickej stránke vyučovania, a zároveň porovnali odlišnosti a podobnosti s vyučovacím procesom na Slovensku.

Zlepšovanie jazykových zručností je tiež veľmi dôležitou súčasťou celého pobytu. Preto všetky aktivity, ktorých sa učitelia aj žiaci zúčastňujú, sú predmetom rozborov a diskusií v triedach v priestoroch inštitúcie SOL. Tento postup poskytuje dostatočný priestor na následné uvedomovanie si otázok o javoch, ktoré si vyžadujú dôkladnejšie vysvetľovanie, alebo precvičenie, aby tieto mohli byť prakticky využité vo vyučovaní. Účastníkom držíme palce, aby zvládli náročné úlohy a úspešne dokončili úlohy, ktoré ich ešte čakajú.

Fotogaléria TU

Streda 26.6.2013

O 8:30 sa účastníci opäť stretli na miestnych školách a zúčastnili sa na rôznych hodinách podľa vlastnej aprobácie a predmetov, ktoré učia na domácej škole v Nových Zámkoch a podľa harmonogramu rozvrhu miestnych škôl a rozdelenia SOL. Na hodinách sa aktívne zapájali ako asistenti učiteľa, pozorovali činnosť žiakov a pomáhali im v prípade potreby. Po skončení hodiny mali možnosť konzultovať s jednotlivými učiteľmi, na ktorých hodinách sa zúčastnili, metódy, ktoré používali a jednotlivé situácie, ktoré sa počas hodiny vyskytli a bolo ich treba riešiť. Program pobytu dňa ďalej prebiehal podobne ako predošlý deň.

Po obedňajšej prestávke o 13:15 sa účastníci opäť zhromaždili v triede v inštitúcii SOL aj so školiteľom Markom Andrewsom a zhrnuli svoje poznatky z doobedňajších vyučovacích hodín. Potom pokračovali s ďalšími aktivity, ktoré boli zamerané na CLIL metódu.

So školiteľom Markom sa skupina začala sústrediť na centrálnu tému – voda. Vychádzajúc z tejto témy Mark vyzval učiteľov, aby sa pozreli von oknom na miestnu rieku Taw, ktorá bola v stave prílivu a v skupinách spísali výrazy, ktoré rieku charakterizujú. Po práci v menších skupinách sme sa vrátili k práci v celej triede, zhromaždili všetky slová, k nim pridal niekoľko dôležitých výrazov aj školiteľ a znova v menších skupinách účastníci skompletizovali krátky popis rieky v súvislých vetách. Z metodického hľadiska je tento postup veľmi dôležitý a preto je tiež dôležité, aby si ho účastníci - učitelia uvedomili a uplatňovali vo vyučovaní. S témou VODA boli spojené všetky ďalšie aktivity dnešného doobedia v triede. Mark ukázal projektové práce miestnych študentov o prílive a odlive, video nahrávku časti CLIL vyučovacej hodiny z triedy v Rumunsku, tiež z video nahrávky si účastníci vypočuli Tima Herdona, ktorý hovoril o vyučovaní tínedžerov metódou CLIL (viac informácií na www.oupeltglobalblog.com) a o pomenovaní „SOFT“ a „HARD“ CLIL a rozlišovaní týchto dvoch spôsobov využívania metódy CLIL. Následne školiteľ rozdal účastníkom formulár o súčastiach CLIL, ktorý každý účastník vyplnil samostatne a potom v malých skupinkách porovnávali spôsoby využívania a aplikovania súčastí metódy CLIL na svojich hodinách na domácej škole v Nových Zámkoch.

Tento formulár má 6 častí, ktoré budú dopĺňané postupne v priebehu ďalších dvoch dní.

15:30 – 17:30 – poobedňajšie CLIL aktivity v teréne

V rámci hlavnej témy – VODA, celá skupina odcestovala do neďalekého Brauntonu. Spoločne navštívili múzeum Surfingu, Prírodopisné múzeum a Historické múzeum. V každom z nich si účastníci cielene hľadali témy a výstavky, ktoré by mohli spojiť so svojimi predmetmi a zaznamenávali si obsahovú stránku a typ aktivity, ktoré budú môcť aplikovať na svojich hodinách v NZ.

 Potom skupina pokračovala v ceste do ďalšieho malého mestečka, Croyde, kde pozorovali odliv oceánu. V spojitosti s environmentálnou výchovou zbierali na pobreží materiály, ktoré nepatrili do prirodzeného prostredia pobrežia a spoločne zisťovali aké sú to predmety, ich pôvod a spôsob akým sa na pobrežie dostali. V rámci prírodopisu si spoločne pomenovávali prirodzené súčasti pobrežia, ako rôzne rastliny, živočíchy, geologické útvary a pod.

17:30 – návrat do hostiteľských rodín – účastníci diskutujú svoje pozorovania z návštevy Croydu s členmi hostiteľských rodín a prežívajú spoločne večer v rodine.

Zlepšovanie jazykových zručností je veľmi dôležitou súčasťou celého pobytu. Preto všetky aktivity, ktorých sa učitelia aj žiaci zúčastňujú, sú predmetom rozborov a diskusií priamo na navštívených miestach, alebo v triedach v priestoroch inštitúcie SOL. Tento postup poskytuje dostatočný priestor na následné uvedomovanie si otázok o javoch, ktoré si vyžadujú dôkladnejšie vysvetľovanie, alebo precvičenie, aby tieto mohli byť prakticky využité vo vyučovaní.

Fotogaléria TU

Štvrtok 27.6.2013

O 8:30 sa účastníci stretli pred školou a podľa harmonogramu SOL program pobytu pokračoval ďalšou návštevou miesta, úzko spojeného s hlavnou témou – VODOU. Aktivity počas návštevy aj počas poobedňajšej výučby v triede boli samozrejme zamerané na CLIL metódu a medzipredmetové vzťahy.

Vychádzajúc z hlavnej témy – VODA, skupina odcestovala do ústia rieky Lyn, kde sprievodca Tim oboznámil účastníkov s miestnou históriou, ktorá sa spája s katastrofickou povodňou z roku 1952, kedy valiaca sa voda z prudkého lejaku zmietla desiatky domov, budov v mestečku Lynmouth a zahynulo 34 ľudí. Voda od tých čias je v miestnych riekach regulovaná, a zároveň využívaná ako energia v miestnej malej vodnej elektrárni, ako aj na pohon malej železničky, ktorá preváža návštevníkov z mestečka Lynmouth do mestečka Lynton, s prevýšením cca 350 m. Je to miestna a veľmi jedinečná atrakcia.

S príbehom tragédie v tomto mestečku je spojená aj pieseň, ktorú sa účastníci naučili a môžu využiť v prepojení s hudobnou výchovou a vyučovania histórie, geológie, geografie, prírodopisu, aj občianskej a výtvarnej výchovy. Súčasťou poznávacej exkurzie bola aj prehliadka miestneho kostola sv. Mary a miestnej architektúry, fauny a flóry. Zvláštnosťou je napríklad prítomnosť paliem napriek zemepisnej šírky, kde táto časť Británie leží. Na západnom pobreží Atlantiku v tejto zemepisnej šírke v zime mrzne, ale tu, vplyvom teplého Golfského prúdu sú teploty celý rok pomerne vyrovnané a preto sa tu dobre darí aj teplomilným rastlinám, ako sú palmy. Cestou naspäť do centra SOL v Barnstaple skupina mala tiež možnosť vidieť pozostatky historickej miestnej železnice budovanej v prvej polovici 20. storočia, ktorej súčasťou boli aj viadukty. Z týchto sa zachovali už len asi dva, z ktorých jeden sme cestou mali možnosť vidieť. Železnica už od konca 80-tych rokov minulého storočia nefunguje. Zanikla v dôsledku rozmachu autodopravy. Zachovali len cca 5 km trať s parnými lokomotívami a funguje ako miestna atrakcia, podobne ako stará železnička pri Čiernom Balogu na Slovensku.

Po obedňajšej prestávke a návrate do triedy v SOL sme pokračovali s aktivitami, ktoré učitelia môžu aplikovať na svojich hodinách so žiakmi na domovskej škole v NZ. Výsledkom každej práce v teréne, teda návštevy akéhokoľvek miesta, je analýza pozorovaného, rozšírenie slovnej zásoby, ktorou účastníci popisujú to, čo na exkurzii videli a aktivity, ktoré robili. V našom prípade to bolo pokračovanie komplexnej témy VODA a popis všetkého, čo sa vody týkalo v priebehu doobedňajšieho pozorovania a činností. Opäť individuálnou prácou, prácou v pároch, malých skupinkách a následne prezentáciou výsledkov pred celou skupinou si účastníci precvičovali metodiku, ktorá najlepšie zodpovedá vzdelávaciemu procesu. Týmto spôsobom za učiaci najlepšie naučí novú slovnú zásobu, ale aj rozvíja schopnosť analyzovať a sumarizovať videné, počuté a zažité. Výsledkom celodennej práce boli mini-projektové prezentácie.

Účastníci tiež pokračovali s vyplnením ďalších dvoch častí formulára z predošlého dňa o súčastiach CLIL, ktorý každý účastník vyplnil samostatne a potom v malých skupinkách porovnávali spôsoby využívania a aplikovania súčastí metódy CLIL na svojich hodinách na domácej škole v Nových Zámkoch.

V nadväznosti s výslednou prezentáciou činností dňa dostali účastníci úlohu, ktorou sa majú pripraviť na aktivitu na ďalší deň – premyslieť si charakteristické znaky, ktorými by bolo možné predstaviť SR na tričku.

Fotogaléria TU

Piatok 28.6.2013

8:45 sa účastníci stretli v škole SOL. Lektor Mark rozdelil účastníkov do 3 skupín, v ktorých sa mali dohodnúť na 9 veciach, ktoré najviac charakterizovali Slovensko. Po dohode v menších skupinkách mali rozhodnúť ako celá skupina, ktorých 9 charakteristických čŕt použijú a v akej forme ich zobrazia na tričku. Výsledná grafická úprava by mala byť realizovaná po návrate do domovskej školy a vytlačená na tričkách, ktoré môžu byť použité ako prezentácia Slovenska pre zahraničných partnerov školy – žiakov aj učiteľov. Mark tiež upozornil na pyramídu postupnej činnosti v triede, kde z metodického hľadiska je veľmi dôležité, aby žiaci mali priestor na individuálnu prípravu (táto bola urobená v rámci domácej úlohy), ktorá pokračuje prácou v pároch, alebo v menších skupinkách (3-4). Táto vyústi v celo-skupinovej práci ako finálny výstup činnosti, ktorý môže byť prezentovaný rôznymi spôsobmi, napr. prezentáciou projektu, prezentáciou napísaného textu, alebo spoločne vytvorenou vecou. Takáto práca vyžaduje rôzne zručnosti, napr. tolerovanie nápadov, názorov a návrhov spolužiakov, hlasovanie za spoločné záujmy, určenie si vedúceho skupiny, vzájomné rešpektovanie sa, priznať si svoje omyly a iné.

Po ukončení tejto úvodnej aktivity sa lektor vrátil k hlavnej téme celého kurzu – k vode. Vysvetlil čo bude náplňou dnešnej návštevy ďalších miest v blízkom okolí a upozornil na niektoré úkazy, ktoré si účastníci majú všímať a zaznamenávať, aby v ďalšej časti mohli tieto informácie spracovať a využiť ako podklad k ďalším aktivitám v triede so žiakmi. Aktivity počas celého dňa boli samozrejme opäť zamerané na metódu CLIL a medzipredmetové vzťahy.

Skupina odcestovala do pobrežného mestečka Instow, kde vďaka prílivu mali možnosť využiť na ďalšiu prepravu malú motorovú kompu do mestečka Appledore. Učitelia dostali úlohu pozorovať a prípadne fotograficky zaznamenať označenia domov a uvažovať nad možnosťou spôsobov využitia týchto pozoruhodných umeleckých výtvorov vo vyučovaní.

Mestečko je tiež známe svojou stanicou záchranných člnov, ktorú skupina navštívila a vypočula si informáciu o činnosti stanice, záchranárov a lodí od vedúceho stanice, pána Coxa.

Po prehliadke, priebežnej konverzácii so školiteľom a rozširovaní slovnej zásoby v spojitosti s popisom pozorovaných zvláštností mestečka, sa skupina aj s lektorom zastavila v miestnej typickej reštaurácii na obed, kde si zároveň vytvorili vyučovacie prostredie a pokračovali v rozbore posledných dvoch častí formulára z predošlých dní o súčastiach CLIL, ktorý každý účastník vyplnil samostatne a potom v malých skupinkách porovnávali spôsoby využívania a aplikovania súčastí metódy CLIL na svojich hodinách na domácej škole v Nových Zámkoch.

Medzičasom nastal odliv a voda, po ktorej sa skupina pred pár hodinami priplavila na motorovej kompe, sa stratila z celého zálivu. Táto skutočnosť bola dobrým základom na zopakovanie a utvrdenie si slovnej zásoby o prírodnom úkaze odlivu a prílivu.

Cestou naspäť do centra SOL v Barnstaple, skupina mala tiež možnosť vidieť mestečko Bideford, ktoré je charakteristické medzinárodným prístavom a tu tiež má SOL svoje vyučovacie priestory a hostiteľské rodiny pre účastníkov kurzov.

Po návrate do triedy v SOL skupina pokračovala s aktivitami, ktoré učitelia môžu aplikovať na svojich hodinách so žiakmi na domovskej škole v NZ. Výsledkom každej práce v teréne, teda návštevy akéhokoľvek miesta, je analýza pozorovaného, rozšírenie slovnej zásoby, ktorou účastníci popisujú to, čo na exkurzii videli a aktivity, ktoré robili. V našom prípade to bolo pokračovanie komplexnej témy VODA a popis všetkého, čo sa vody týkalo v priebehu dnešného pozorovania a dnešných činností. Opäť individuálnou prácou, prácou v pároch, malých skupinkách a následne prezentáciou výsledkov pred celou skupinou, si účastníci precvičovali metodiku, ktorá najlepšie zodpovedá vzdelávaciemu procesu.

Lektor rozdal účastníkom nakopírovaný materiál na prípravu na činnosti na ďalší deň. Príprava sa týkala histórie a legiend o kráľovi Artušovi, čarodejníkovi Merlinovi a čarovnej sile šable Excalibur, ktoré sú spojené s mestečkom Tintagle v Cornwal. V rámci niekoľkých aktivít sa účastníci oboznámili s popisom vlajok jednotlivých grófstiev keltského obdobia Anglicka, ktoré sú používané aj v dnešnej dobe a keltskými názvami týchto grófstiev na porovnanie so súčasnými názvami. Aktivity boli doplnené aj mapou Anglicka z tohto obdobia. Lektor opäť zdôraznil prepojenosť jednotlivých činností a aktivít na rôzne školské predmety, ich prepojenosť a výučbu metódou CLIL.

Účastníci sa po skončení ďalšieho náročného dňa o 18:00 rozišli do svojich hostiteľských rodín, kde opakovane prebiehalo upevňovanie slovnej zásoby z tém, ktoré sa v priebehu dňa naučili a dopĺňanie informácií zo strany hostiteľských rodín k jednotlivým témam.

Fotogaléria TU

Pondelok 1.7.2013

Dnes nás čakalo posledné vyučovanie s Mattom . Deti si pripravili prezentáciu o skúsenostiach, vedomostiach a zážitkoch z pobytu v Anglicku. V nočných hodinách odchádzame do Londýna. V utorok ráno odlietame do Viedne a odtiaľ ideme autobusom domov. Príchod predpokladáme zhruba okolo 15.30 - 16.00 hod. miestneho času.